vineri, 10 decembrie 2010

Interviu Gabriela Andrei – Kondiment


Durata de citire: 6 – 10 minute


Salut Gabriela. As vrea sa ne povestesti despre inceputurile tale in online. Cum ai inceput, ce te-a atras, cum erau vremurile atunci?


Cum am inceput? E un pic neobisnuit. Hai sa spunem ca am intalnit in India acum cativa ani un business american care avea nevoie de cineva care sa faca SEO. Habar nu aveam ce este seo, si cand mi s-a spus, mi s-a parut interesant. Am primit un calculator si un site pe care sa lucrez. Am studiat ce este SEO, ce ofera companiile de SEO, am descoperit ce trebuie sa fac si am inceput sa lucrez pe site.


La trei saptamani de cand m-am prins ce si cum, site-ul era pe prima pozitie pe google.com (norocul incepatorului???) pentru cuvinte de nisa si asa am inceput. Am avut noroc ca am fost asistata in proces de cineva care intelegea principiile SEO, desi nu avea habar cum sa le faca. De acolo am crescut destul de repede. Am primit mai multe site-uri pe care sa lucrez, apoi account management pe toate proiectele de SEO, am trecut pe PPC, am inceput sa invat pe altii… Pana am ajuns in Romania, am avut experienta doar pe US si mi-a folosit mult cand m-am intors.


Am vazut ca de curand ai un blog pe care ai inceput sa scrii, ar fi interesant sa ne spui despre specializarile tale.


Fizica, informatica… :) Glumesc. Pe Seogan vreau sa scriu despre tot ce am inteles din online: PPC, SEO, SMM, web analytics, strategie, teste de optimizare a paginilor web… Nu ma consider profesionista in nici una dintre ele (chiar daca am certificari si ceva experienta). Probabil datorita faptului ca totul se schimba atat de repede si am atat de multe de invatat de la o zi la alta.

Dar as putea spune ca imi plac cel mai mult dintre ele SEO, PPC, analiza si optimizarea paginilor web. De aceea probabil o sa fie multe posturi din domeniile astea.


Firma la care lucrezi ca Chief Learning Officer e printre primele din Romania care au certificari specifice. Conduci un training numit AdWords Seminar Leader pe care noi l-am promovat pe site. Ne poti spune cateva lucruri despre el si despre firma care il organizeaza? Ce ii inveti pe oameni la traininguri si cui se adreseaza ele?


Sunt mandra de ce am realizat in KONDIMENT :) . Agentie interactiva de servicii de marketing online, KONDIMENT are “vechime” pe piata, fiind infiintata din 2001. Lucian Despoiu, fiind nu numai un excelent om de business, ci si un vizionar in felul lui, a inteles de mult oportunitatile pe care le ofera marketing-ul online prin masurabilitate. Cand am ajuns in firma am avut sustinerea managementului pentru absolut orice proiect/training/test care ducea la performanta.


Certificarile Google AdWords si Google Analytics Certified Partner obtinute in 2009 de companie au fost o rasplata si a sustinerii lui, nu numai a muncii mele si a echipei de online marketing (de care sunt foarte, foarte mandra :) !!!). Asa cum stii, la sfarsitul anului trecut am primit si aprobarea pentru training-urile AdWords Seminar Leader, care sunt organizate pe doua nivele: initiere si avansat.


Cel de initiere se adreseaza celor care doresc sa afle cum sa creeze campanii AdWords eficiente. Se vorbeste despre cum sa structurezi contul, avem exercitii practice de creare de campanii si se finalizeaza cu crearea unei campanii live.


Cel de nivel avansat se adreseaza celor cu experienta, care vor sa inteleaga mai bine cum functioneaza sistemul si cum sa optimizeze contul pentru eficientizarea costurilor. E organizat mai degraba ca un schimb de experienta discutandu-se probleme practice cu care s-au lovit participantii. Cu cat cei care participa au mai multa experienta si mai multe intrebari, cu atat este mai folositor pentru toti.


Sa trecem la lucruri mai serioase: cum crezi ca au perceput romanii promovarea pe motoarele de cautare? Crezi ca au invatat diferenta si rostul folosirii CPC, CPM sau CPA?


Cred ca advertiserii au inteles baza. De ce trebuie sa ma promovez pe motoarele de cautare… Cand vreau vizibilitate cumpar impresii adica folosesc CPM, cand vreau trafic cumpar clic-uri adica CPC, cand vreau lead-uri sau vanzari cumpar conversii adica folosesc CPA. Si privind simplu lucrurile asa este. Dar nu ne gandim mai departe. Am ajuns pe prima pagina, dar dau userilor continut relevant pentru ce cauta ei? Ce inseamna o licitare de tip CPA la AdWords? Ca tot la clic platesc, dar sistemul se bazeaza pe multidimensional bidding si incearca sa-mi identifice afisarile care imi aduc mai multe conversii. Sau faptul ca daca vreau trafic pe reteaua de continut Google, ar fi bine sa incerc licitarea CPM pentru ca reteaua este pentru display si e posibil sa ies mai ieftin asa.


Adica cred ca ne limitam la suprafata lucrurilor si nu mergem pana acolo incat sa cunoastem sistemele in adancime astfel incat sa “profitam” la maxim de ele. Si aici nu ma gandesc numai la promovarea pe motoarele de cautare, ci si la web analytics fie ca e Google Analytics, fie Site Catalyst. Si vorbesc la plural, noi, pentru ca desi se considera ca stiu bine sistemele, cu cat le cunosc mai mult, cu atat imi dau seama cat de mult mai am de inteles si cat de multe informatii ar mai fi de extras din ele.


Sint oameni din industrie care sustin ca Google nu e la putere maxima in Romania in ceea ce priveste algoritmii, actualizarile, optiunile care pe .com eu efecte imediata. Crezi ca exista o diferenta intre ceea ce e pe .com si pe .ro?


Da, cred ca ia mai mult timp sa ajunga la noi actualizarile. Asta se vede mai clar in sistemul AdWords. Pe motorul de cautare nu avem 100% certitudine, dar se observa ca in anumite lucruri .ro este mai “incet”. Google este un gigant ca si companie. Si este normal sa aiba prioritati din punct de vedere business pe anumite piete. Dar Google este din ce in ce mai activ pe piata romaneasca si ma astept ca aceste update-uri sa se faca din ce in ce mai rapid.


Optimizarea ratei de conversie a devenit din ce in ce mai importanta odata cu criza. Oamenii au inceput sa aiba grija pe ce dau banii si ce profit scot din investitiile facute in online. Ce recomanzi in privinta optimizarii de conversie?


In primul rand sugerez realism. Lumea tipa in ultimul timp “vrem conversii” datorita crizei. Dar nu poti cere rate de conversie de la un brand nou, care nu are awareness! Deci in primul rand sugerez o estimare corecta a ce poti sa obtii pe piata la un anumit moment pentru un anumit brand.


In al doilea rand testarea paginilor web pentru cresterea ratei de conversie. Poti sa aduci trafic targetat pe site, dar daca site-ul nu converteste… ii pierzi pe cei pe care ii aduci. E sacul fara fund :( .


In al treilea rand targetarea audientei pe canalele potrivite cu mesajele potrivite. SEO: cuvinte specifice si continut pe masura. PPC: cuvinte specifice, site-uri targetate, mesaje create special pentru site-uri.


In al patrulea rand monitorizare continua a ce se intampla pe site si pe canalele de comunicare. Monitorizare, analiza si mai ales disponibilitate de a-ti modifica strategia de marketing respectiv continutul site-ului in functie de rezultatul analizei. Ultimul lucru e greu de facut, am observat eu :) .


Momentul educativ al interviului: ce carti recomanzi, ce bloguri citesti?


Carti care sunt un must pentru orice specialist: Tim Ash – Landing Page Optimization, The Definitive Guide to Testing and Tuning for Conversions, Avinash Kaushik – Web Analytics 2.0, The Art of Online Accountability & Science of Customer Centricity as adauga cartile lui Seth Godin.


Pe .com: kaushik.net, seomoz.com, mattcutts.com, searchengineland.com, searchenginenews.com, … Imi plac video-urile de la videos.webpronews.com :) . Si sunt multe altele.


Pe .ro unul din bloguri este al tau krumel.ro :) . Altul este cel al lui dragosvoicu.ro, care aduce o perspectiva cu totul diferita asupra online-ului, nu a promovarii tehnice, ci a continutului, a userului. Si din nou sunt multe altele…


Planuri profesionale pentru viitor? Aspiratii personale pe care ai vrea sa le impartasesti cu noi?


Sunt obsedata de marketing-ul de performanta, cresterea ratelor de conversie… Asa ca o sa mai testez multe referitor la asta…Si mai mult ca sigur o sa postez pe blog ca sa starnesc dezbateri :) .


Multumim :)
Eu iti multumesc :) .


Profil online


Autor: Krumel


[...] Din site-urile referral, primele 3 care au adus trafic au fost, Facebook, Twitter si seo-romania (de pe Interviu Gabriela Andrei – Kondiment). [...]


View the original article here

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu